perjantai 1. syyskuuta 2017

Väsynyt, mutta onnellinen


Katson itseäni Publicumin vessan peilistä. Näytän siltä kuin en olisi pessyt naamaani viikkoon, ja lisännyt vain aina meikkiä entisen päälle. Silmieni alla olevat pussit ovat suuremmat kuin Ikean kassit ja mustat kuin Siperian talviyöt. Olen vieläkin tokkurassa unilääkkeestä, vaikka kello on kymmentä vajaa yksi iltapäivällä.

Neljännen kerroksen aula on täysin tyhjä. Tuijotan ympärilleni kelloa katsoen. Käyn varmistamassa seminaarihuoneen ovesta, onko tila varattu meille täksi päiväksi. On. Jostain syystä ketään muuta ei ole paikalla.

Hetken kuluttua käytävää pitkin tulee eräs koulutussuunnittelijoista. Hän moikkaa minua: “Oletko tulossa sivuaineklinikkaan?” Olen tulossa. Ja näemmä olen ainoa. Jipii! Saan yksityistä ohjausta.

Tarvitsen sivuaineklinikkaa siinä mielessä, että minun on pakko saada rajattua edes jotenkin näitä kaikkia kiinnostavia aineita. En voi lähteä siitä, että minulla on tämän vuoden aikana pääaineen lisäksi 29 sivuainetta. Aikuisopintotukeen riittää, että opiskelen 3 opintopistettä kuussa. Se on todella vähän. Saan ne kasaan jo pelkästään pääaineen kursseista. En siis tarvitse ihan pakolla kasapäin sivuaineita, jotta saisin aikuisopintorahan vaatiman määrän opintopisteitä. Haluan kuitenkin opiskella nyt, kun minulla on siihen oiva mahdollisuus.

Psykologia. Katsomme, onko se vapaa sivuaine. On sellaisille, joilla on perusopinnot suoritettuna vähintään hyvin tiedoin. Eli saan ilmoittautua psykologian aineopintojen kursseille. Hienoa!

Ongelmana on vain se, että psykologiassa on hirveästi tenttejä, enkä minä pärjää tenteissä. Haluan saada tentit vaihdettua esseiksi. Syynä on tämä minun oiva kirjainyhdistelmäni, ADHD. En pysty keskittymään tenttitilanteessa, ja tentteihin lukeminen on minulle vaivalloista, kun yritän väkisin muistaa kaiken lukemani. Koulutussuunnittelija neuvoo minua käymään esteettömyyssuunnittelijan pakeilla. Häneltä saa todistuksen, että tarvitsen erityisjärjestelyjä tiettyjen kurssien suhteen. Hienoa, että yliopistolla on tällainen mahdollisuus!

Evoluutiopsykologia. Sekin on vapaa sivuaine. Ja kursseille ilmoittautumiset pitäisi tehdä tämän viikonlopun aikana. Ääk, tulee kiire! Mutta minä selviän, nyt kun tiedän, mistä löydän kurssit ja niiden ilmoittautumislinkit.

Logopedia. Oppiaine, mikä olisi erittäin hyödyllinen ajatellen nykyistä työtäni. Koulutussuunnittelija ymmärtää erittäin hyvin, miksi haluaisin suorittaa logopediasta perusopinnot. Ja yksi kurssi minulla jo on: Olen suorittanut sen joskus aikoinaan kesäyliopiston puolella. Logopedian oppiaine on joskus ollut vapaa sivuaine erityispedagogiikan pääaineopiskelijoille, muttei se ole enää. Sinne on pääsykoe, minkä päivämäärää ei ole missään. Myöskään yhteyshenkilöä eikä mitään muutakaan tietoa ole missään. Ilmeisesti en ainakaan tänä syksynä aloita logopedian opintoja, jos tieto on kerran näin hyvin piilotettuna netin uumeniin.

Nuorisotutkimus. Monen eri yliopiston yhteistyöprojekti. Sitä hallinnoi Tampereen yliopisto, ja Turussa se on kasvatustieteen oma oppiaine. Tiedot nuorisotutkimuksesta ovat vuodelta 2015. Emme löydä uudempaa tietoa mistään. Koulutussuunnittelija soittaa kokonaisuudesta vastaavalle. Kyseistä koulutusta ollaan kuulemma uudistamassa täysin, ja siksi sinne ei oteta uusia opiskelijoita ennen vuotta 2018. Sen jälkeen nuorisotutkimusta voi alkaa lukea uudestaan. Selvä. Odotan siis ensi vuoteen.

Johtajuus. Se on KKK:n, eli kauppakorkeakoulun alainen oppiaine. Sivut ovat erittäin epäselvät ja lauseet koukeroisia. Löydämme jostain tiedon, että johtajuusopinnot ovat pääasiassa KKK:n opiskelijoille, ja mukaan pääsee muiden aineiden opiskelijoita vain, jos kursseilla on tilaa. En siis näemmä ala lukemaan johtajuuttakaan tänä syksynä. Ku Klux… Ei, kun kauppakorkeakoulu päätti tämän sivuaineen kohtalon puolestani.

Pelkäsin, että innostun ja hukun sivuaineiden tulvaan. Voisin sanoa, että asiani ovat tällä hetkellä ihan suhteellisen hyvin. Minulla on pääaineen syventävien opintojen kurssien lisäksi graduseminaari, psykologiasta aineopinnot ja evoluutiopsykologiasta perusopinnot. Lisäksi aloitan Itä-Suomen yliopistoon etänä työ- ja organisaatiopsykologian opinnot heti, kun saan maksettua koulutusmaksun. Asiani ovat paremmin kuin hyvin!

Lähden Publicumista täynnä intoa ja luottamusta tulevaan. Olen edelleen väsynyt, mutta into täyttää mieleni niin voimakkaasti, etten tunne enää väsymystä. Tiedän nyt olevani oikealla tiellä. Päätökseni jäädä opintovapaalle oli täysin oikea, ja minulla on hyvin vahva tunne siitä, että tulen nauttimaan tästä tulevasta lukuvuodesta ja niistä tylsistä ja kuivista esseistä, mitä saan kirjoittaa sormet verillä.

En malta odottaa ensi viikkoa ja ensimmäisiä luentoja! Olen ehkä kuolemanväsynyt, mutta samalla aivan järjettömän onnellinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti