keskiviikko 14. helmikuuta 2018

Vapaavalintainen vapaapäivä

Laiska keskiviikko. Pitkä ja hidas aamulenkki koiran kanssa. Käyttäytymisgenetiikan luento olisi menossa yliopistolla, ja iltapäivällä olisi vielä parituntinen soveltavaa evoluutiopsykologiaa, mutta minä en ole menossa. Minä pidän tänään vapaapäivän.

Olen huomannut, että pitäessäni keskiviikkoisin vapaata luennoista ja opinnoista, jaksan paljon paremmin loppuviikon. Jaksan tehdä asioita eri tavalla kuin jos istuisin keskiviikotkin luentosalien penkkejä kuluttamassa. Siksi päätin, tuntematta laisinkaan huonoa omatuntoa, että otan tästä lähtien kaikki keskiviikot itselleni vapaiksi. Toki menen, jos on täysin pakko (kuten jos kurssisuoritus jää jostain keskiviikon luennosta kiinni), mutta muuten vältän yliopistoa ja opiskelua keskiviikkoisin kuin ruttoa. Enkä voisi enää olla tyytyväisempi tähän päätökseeni!


Ellei minulla olisi evoluutiopsykologiaa sivuaineena ja ellen olisi ottanut improa vapaavalintaiseksi kurssiksi, minulla ei olisi ollut tähän päivään mennessä Turun yliopistolla vielä mitään! Ensimmäinen erityispedagogiikan luentokurssi alkaa vasta ensi viikolla. Olisin saanut maata perse homeessa sohvalla tähän asti. Sen sijaan, että perseeni olisi päässyt homehtumaan, olen saanut juosta ahkerasti kodin ja yliopiston väliä. Paitsi keskiviikkoisin.

En kuitenkaan kadu sitä, että otin evoluutiopsykologian sivuaineekseni. Se on antanut minulle valtavasti uusia näkökulmia ja avannut silmiäni ihmisluonnolle enemmän kuin olisin ikinä uskonutkaan. Sen suorittaminen on toki työlästä, mutta palkitsevaa. En myöskään kadu improkurssille ilmoittautumista, sillä sen lisäksi, että kurssi on ollut virkistävä ja erilainen, se on antanut uudenlaisia ideoita opetustyöhön. Olen saanut paljon, vaikka se saaminen on edellyttänytkin sitä, että annan itsestäni myös paljon.

Ja nyt, kun minulla on kerran laiska keskiviikko ja vapaapäivä, voisin ojentautua sohvalle, yrittää alkaa kasvattamaan edes pienen määrän hometta persuksiini, syödä laskiaispullia eilisen laskiaistiistain kunniaksi ja suklaata tämänpäiväisen ystävänpäivän kunniaksi. Kesään on vielä pitkä aika, joten ehdin laihduttaa myöhemminkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti