perjantai 2. maaliskuuta 2018

SPSS - Paholaisen keksintö

Se, että tuskailin loppusyksyn SPSS-kurssin parissa, ei todellakaan riittänyt. Nyt keväällä meillä on tiedossa aivan ihana ja virkistävä (huomaa sarkasmi) monimuuttujamenetelmien kurssi. Siihen sisältyy luentojen lisäksi demoja ja harjoitustyön tekeminen. Ja siitä harjoitustyöstä pitäisi vielä saada hyväksytty arvosana!

Minulla on Pieni SPSS-opas, mikä on erään tiedekuntamme SPSS-neron tekemä. Tämä opas on täyttä kultaa! Siinä kerrotaan selkeästi, askel askeleelta, miten teen minkäkin analyysin ja mitä kaikkia namiskoita minun pitää siellä ohjelman yläpalkissa painaa. Tämän oppaan avulla en taatusti eksy SPSS:n todellisuutta ihmeellisemmässä maailmassa. Mekaaninen työ hoituu kuin tanssi, kun minulla on opas edessäni.


Mutta ettei se totuus pääsisi unohtumaan... Opas ei, edelleenkään, auta minua tulkitsemaan niiden analyysien tuloksia! Eikä se kerro minulle, millaista analyysiä minun pitäisi missäkin kohdassa käyttää. Se ei sano, onko tämä minun aineistoni parametrinen tai epäparametrinen, enkä minä itsekään sitä pysty aineistostani päättelemään, koska en vain osaa.

Analyysit sylkevät kilometrikaupalla numeerista aineistoa, mistä minun pitäisi saada selkoa. No, en saa! Nämä numerot eivät kerro minulla tasan mitään. Kaiken huipuksi, ne arvot, mitä minun pitäisi erityisen tarkkaan seurata, on merkitty taulukoihin aivan kummallisesti. P-arvon kohdalla lukee "sig". Olisiko minun pitänyt ihan itse tajuta, että tuo sig tarkoittaa p-arvoa? Miksei siinä vain voi olla p? En ymmärrä, miksi asioista pitää tehdä näin pirun monimutkaisia.

Kuva: Michael Pulido

Ja kaiken huipuksi, minun pitäisi ihan itsenäisesti selviytyä siitä harjoitustyöstä, minkä pitäisi olla 10 aa-nelosen mittainen! Siinä pitäisi selvittää, miksi olen valinnut minkäkin analyysin, tulkita analyysien tuloksen ja kirjata ne auki. Tekisi vain mieli luovuttaa ja jättää koko tutkinto tähän.

Onneksi en ole tuskani kanssa yksin. Ensimmäisessä harjoitusdemossa oli itseni lisäksi noin 15 ihmistä, jotka olivat aivan yhtä pihalla kuin minäkin olin. Osa jopa enemmän pihalla kuin minä, mikä on jo saavutus. Koska kukaan ei oikeasti voi ymmärtää, miten tuota pirun SPSS-ohjelmaa käytetään, olenkin sataprosenttisen varma, että se koko ohjelma on paholaisen keksintö. Ei kukaan vähänkään järkevä ihminen voi kehittää tuollaista ohjelmaa, mistä kukaan toinen ihminen ei saa mitään tolkkua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti