sunnuntai 27. toukokuuta 2018

48 valmista, 32 keskeneräistä - Sataseen tähdätään


Huhtikuun loppupuolella löysin Courseran. Sen jälkeen en ole paljon muuta tehnytkään kuin opiskellut sieltä löytyviä eri yliopistojen kursseja ympäri maailman. En ole antanut gradulleni läheskään niin paljon huomiota kuin mitä se olisi ansainnut, sukupuolentutkimuksen opinnot ovat jääneet siihen, että olen saanut aikaiseksi yhden kokonaisen esseen ja hakenut kaikkien muiden kurssien esseekirjat kirjastosta. Niitä muita esseitä en ole kuitenkaan edes aloittanut. Sinänsä typerää, että niistä sukupuolentutkimuksen esseistä minä saisin opintopisteitä, mitä en kyllä tarvitsisi, jos ajattelee ihan vain pelkästään sitä määrää, minkä Koulutusrahasto vaatii, että suoritan. Olen saanut suoritettua sen määrän jo syyslukukauden aikana. Mutta koska minulla ei ole tapana jättää mitään puolitiehen, niin haluan jossain kohdassa suorittaa ne sukupuolentutkimuksen opinnot loppuun. Onneksi niiden kanssa nyt ei ole mikään kiire.


Courseran kanssa olenkin sitten ollut sitäkin ahkerampi. Olen tahkonut niin jumalatonta tahtia kursseja toisensa jälkeen, että minulla ei kohta ole enää mitään opiskeltavaa, ellei Courseraan ala tulla uusia kursseja pikkuhiljaa! Olen kuluneen kuukauden aikana suorittanut Courserassa kokonaan loppuun 48 kurssia, ja sen lisäksi yhden kurssin edX:ssä. En ole mikään erityinen edX-fani, sillä koen sivuston epämukavana käyttää ja sen lisäksi edX:n tentit ja suoritustavat ovat täysin hanurista. Tällä hetkellä minulla on kesken Courserassa 32 kurssia, mistä osa on jo muuten suoritettu, mutta vertaisarviointi puuttuu, sillä muut eivät ole vielä palauttaneet tehtäviään, eikä minulla ole ketään, ketä arvioida! Joten en pääse kurssia vielä läpi, sillä kurssin suorittaminen vaatii sen, että arvioin muita opiskelijoita tietyn määrän. Mikäli haluat lukea ensimmäisen Coursera-tekstin, se löytyy täältä: https://valmentajaksi.blogspot.fi/2018/04/coursera-mania-kaksi-tusinaa-kursseja.html. Toinen Courseraan liittyvä teksti löytyy täältä: https://valmentajaksi.blogspot.fi/2018/05/18-valmista-16-puolivalmista-ja-13.html.


Olenkin päättänyt, että käyn nyt läpi nämä kurssit, mitkä minulla on kesken. En ikinä jätä mitään kesken, eikä minun omatuntoni jätä minua rauhaan, jos jätän nämä kurssit tekemättä. Ei näillä mikään kiire ole eikä hätä, sillä suurimmalla osalla kursseista on olemassa seuraava kurssi, ja saan vaihdettua kurssin aikatauluja myöhäisemäksi yhdellä klikkauksella, ja myös kaikki se, mitä olen tähän asti tehnyt kurssilla, siirtyy seuraavaan kurssiin, joten mitään ei tarvitse aloittaa alusta.


Viime kerran jälkeen olen saanut kokonaan valmiiksi seuraavat kurssit:



Viiden kurssin kokonaisuuksista, mihin olen ilmoittautunut, olen saanut kokonaan valmiiksi positiivisen psykologian kokonaisuuden. Valokuvauksen kokonaisuudesta minulta puuttuu yksi kurssi (koska tehtäväalueet avautuvat vasta maanantaina) ja SEL (lyhennys sanoista social and emotional learning) - kokonaisuudesta puuttuu yksi kurssi, koska se perkeleen vertaisarviointi, eikä minulla ole ketään arvioitavaa! Olen taas ainoa, joka on palauttanut kaikki tehtävät.

Advanced Neurobiology-kurssit olivat todella pettymyksiä. Asia olisi ollut ihan hirvittävän mielenkiintoista, mutta luennoitsijat puhuivat aivan hirveän huonoa englantia, ja yksi heistä puhui suurimman osan luennoista kiinaa. Harmi, että tuo kiinan kielen taitoni on sen verran ruosteessa, etten ihan pystynyt seuraamaan yliopistotason luentoa neurobiologiasta...


Kurssi etelävaltioiden kulttuurista oli poikkeava ja mielenkiintoinen! Voisinpa suositella sitä sellaisille, joita kiinnostaa vähän erilainen kulttuurintutkimus. Ja varoitan samalla, että kurssin vetäjä puhuu ärsyttävän hitaasti, yrittäen peitellä todella voimakasta etelän aksenttia. Minua ainakin se jumalattoman hidas puhetapa häiritsi, mutta toisaalta, minulla nyt onkin se ADHD, ja minun elämässäni kaiken pitää tapahtua nopeasti.

Myös valokuvauskurssit ovat olleet todella hyviä! Suosittelen todella lämpimästi sellaisille, jotka haluavat oppia lisää kameransa toiminnoista. Kaiken lisäksi, luennoitsijat ovat hauskoja ja heittävät huonoa läppää!


Se tasan yksi ja ainoa edX:n kurssi, minkä olen viitsinyt suorittaa, on tämä:


Kurssin sisällössä ei ollut tasan mitään vikaa, ja suosittelen kurssia sisällön puolesta ihan kaikille, jotka ovat kiinnostuneita koiransa käytöksestä ja käytöksen muokkaamisesta. Kurssi oli oikeasti sisällöltään vähintään tasoa hyvä, ellei jopa erinomainen! Minua vain ahdisti ajastettu tentti, minkä sain tehtyä parissa minuutissa, mutta minua ahdistaa ajastettu toiminta siitä huolimatta. Lisäksi minua ahdisti se, että virheisiin ei ollut varaa. Sain silti 100 % pisteistä, mutta joka tapauksessa minua ahdistaa se, ellei uusinnan mahdollisuutta ole.


Seuraavista kursseista olen saanut kuunneltua kaikki luennot, mutta joko vertaisarvioinnin tehtäväalueet eivät ole vielä auenneet tai sitten muut eivät ole palauttaneet tehtäviään enkä ole päässyt tekemään vertaisarvioita, ja kurssit ovat siitä syystä kesken:



Digitaalisen tarinankerronan kurssi oli todella hauska, ja suosittelen sitä kaikille opettajille! Samoin pidin todella paljon runotyöpajasta. Vetäjä oli vähintäänkin erikoinen mies, aivan totaalisen hullu, mutta se teki kurssin katsomisen hauskaksi. Samoin pidin kurssista, missä harjoiteltiin nuorille lukijoille kirjoittamista.

Nämä kurssit ovat vielä kesken:



Johdatus klassiseen musiikkiin on pitkä kuin nälkävuosi. Siinä on 73 tenttiä, siis SEITSEMÄNKYMMENTÄ KOLME! Ja luentoja sitäkin enemmän, osa luennoista on jopa yli puolituntisia, eli todella pitkiä. Mutta luennoitsija on aivan äärimmäisen hauska, ja olen pari kertaa nauranut hänen jutuilleen kyyneleet silmissä, aivan hysteerisenä. Kurssi sopii mielestäni kaikille vähänkään aiheesta kiinnostuneille. Minusta kurssin opiskelu on ollut jopa rentouttavaa vaihtelua.

Toinen kurssi, mitä suosittelen niille, jotka pitävät siitä ei-niin-tavallisesta - ainakaan suomalaisesta näkökulmasta tavallisesta - kulttuurintutkimuksesta, on Kunqu-ooppera. Siinä esitellään kiinalaista oopperamuotoa, ja kurssi on todella mielenkiintoinen. Se käydään kiinaksi, joten englantilainen käännös kannattaa laittaa päälle, jos haluaa ymmärtää jotain! Tenttikysymykset ovat - onneksi - englanniksi.


Understanding the Brain on aihealueeltaan mielenkiintoinen, mutta syy, miksen ole saanut kurssia vielä valmiiksi, on se, että asia on jotenkin esitetty hirvittävän kuivalla tavalla. Tai siis minun mielestäni kuivalla tavalla. Luennot ovat lyhyitä, mutta koska niitä on paljon, yksi viikko tuntuu jatkuvan ikuisuuden. Ja koska luennot eivät edes ole erityisen hauskoja eivätkä eläviä, niin kurssin suorittaminen on ollut kuivakkaa.

Ehkä minä jossain vaiheessa saan sen täydet sata kurssia Courserassa, mutta jospa tämä määrä kursseja nyt riittäisi tältä keväältä ja kesältä. Syksyllä sitten uudet kurssit ja uudet huvit. Jos tuota lausetta nyt uskoo itsekään. Mutta yritän ainakin parhaani, etten ottaisi mitään uutta, ennen kuin olen saanut valmiiksi vähintään nuo sukupuolentutkimuksen kurssit ja päässyt gradussa edes vähän eteenpäin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti