Näytetään tekstit, joissa on tunniste murtunut. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste murtunut. Näytä kaikki tekstit

lauantai 8. syyskuuta 2018

Vähän liiankin tuttua huttua

Kouluttautuminen on kivaa, ja suhteellisen hyödyllistäkin aina aika ajoin. Mutta välillä minusta tuntuu siltä, että olisi kaikkien kannalta mukavampaa, jos minulle vain annettaisiin se todistus ilman kurssilla istumista. Minä säästäisin aikaani ja kurssilla olisi paikka jollekin sellaiselle henkilölle, jolle asiat ovat täysin uusia.

Tämän viikonlopun olen istunut murtuneen käteni kanssa SPR:n Turun toimistolla mielenterveyden ensiapu 2-kurssilla. Eipä se murtuma haitannut, kun en juurikaan tarvinnut kättäni sen kurssin aikana. Sen kun vain istuin ja kuuntelin. Ja pureskelin terveen käteni kynsiä.


Koulutusviikonlopun aiheet olivat ihanan positiivisia: skitsofrenia, psykoosit, kaksisuuntainen mielialahäiriö, masennus, ahdistus, itsemurhat, päihteet, äkilliset traumat ja mielenterveyden häiriöt noin yleensäkin. Asia oli todella tärkeä, eli miten kohdata henkilö, jolla on jokin mielenterveyden häiriö ja antaa hänelle ensiapua. Oli vain yksi ongelma: minä osaan nämä hommat jo!

Tuliko minulle täysin uutta tietoa? Eipä oikeastaan. Ehkä jotain sellaisia lukuja, mitä en ollut aikaisemmin tiennyt, kuten vaikkapa se, kuinka monta prosenttia ihmisistä kokee elämänsä aikana paniikkikohtauksen. Mutta luvut eivät olleet tämän koulutuksen ydinasiaa, vaan se, miten kohdata ihmiset silloin, kun pääkopassa menevät johdot solmuun.


Osaanko kohdata masentuneen ihmisen? No DUUUUUH! 

Tiedänkö, miltä masentuneesta ihmisestä tuntuu? Voi Pyhä Pieru, aivan taatusti tiedän! Ja ihan helvetin hyvin tiedänkin.

Tiedänkö, mihin ohjata masentuneen ihmisen? Harvinaisen hyvin, paitsi että Turussa tämä julkinen sektori ei oikein vakuuta toiminnallaan, joten siitä tiedosta ei ole tuon taivaallista hyötyä. Turussa masentuneen ihmisen kohdalla ensimmäinen kysymys on: Onko sinulla varaa maksaa yksityiselle lääkärille? Vasta sen jälkeen mennään itse asiaan.


Sen sijaan, että minä olisin nuokkunut siellä koulutuksessa kaksi päivää tuhannen väsyneenä, huonosti nukkuneena, murtuneen käteni kanssa ja syönyt kynsiäni, olisin voinut antaa paikkani jollekin sellaiselle, joka ei oikeasti tiedä, miten kohdata masentunut henkilö. Olisin vain käynyt hakemassa todistuksen, missä lukee: "Joo, kyllä se Mäkiskä nä hommat osaa".

Ja nyt ei saa ymmärtää väärin! En missään tapauksessa kritisoi koulutusta enkä myöskään kouluttajaa. Koulutus oli hyvä ja kouluttajasta huomasi, että hän todella tiesi, mistä puhui. Koulutusmateriaali oli myös laadukasta. Tasan ainoa vika koulutuksessa oli se, ettei se tarjonnut juuri minulle mitään uutta. Ja se alkaa turhauttaa, kun joutuu väkisin istumaan päiväkaupalla koulutuksissa, missä ei saa mitään uutta tietoa, mutta jos haluaa saada sen pätevyyden, niin se istuminen on pakko suorittaa.


Nooh, nyt se koulutus on kuitenkin istuttu, ja olen astetta pätevämpi antamaan ensiapua mielenterveydessä. Seuraavaksi on vuorossa mielenterveyden ensiapu 2:n ohjaajakoulutus myöhemmin tänä vuonna. Jos haluan saada ohjaajan ja kouluttajan pätevyyden, se tarkoittaa sitä, että joudun istumaan kolme pakollista päivää koulutuksessa, taas kerran.

Sainpahan sentään ilmaiseksi kurssiin kuuluvan kirjan mielenterveyden häiriöistä! Kirjoja ei voi ikinä olla liikaa.

torstai 6. syyskuuta 2018

Hanki koira, ne sanos...


Koirapuistossa...

- KAUNO, PERKELE!!!!!!!
- Hei, oletko sä kunnossa? Sä kaaduit tosi pahannäköisesti.
- Njääh, mitä nyt vähän sormi vääntyi ja rupea tuli ihoon. Ihan kunnossa mä olen.
- Mitä tossa niinku tapahtui?
- No kun toi mun koira ei jostain syystä tykkää mäyräkoirista, ja sille tuli ton yhden mäykyn kanssa nokkapokkaa. Piti "sukeltaa" tohon sepelin päälle, että mä sain kiinni siitä koirasta.
- Sun polvesta valuu verta.
- En mä oo ennenkään verenvuotoon kuollut.
- No mutta ootko nyt varma, ettei sun tartte käydä lääkärissä? Se näytti tosi ilkeeltä se sun kaatuminen.
- Mä oon ihan fain! Usko pois.


Seuraavana aamuna töissä...

- AI SAATANA!
- Ope, mihin sua sattui?
- No tohon sormeen.
- Mikä siinä on?
- Taisin satuttaa sen eilen.
- Pitäiskö sun mennä lääkäriin, jos se on noin kipeä?
- Kai mun ehkä pitäis... On tä tietokoneella kirjoittaminen vähän hankalaa.

Myöhemmin samana päivänä työterveyslääkärissä...

- No mikäs tuo sinut vastaanotolle?
- No toi sormi vähän kiukuttelee.
- Mikäs siihen on tullut?
- Eilen koirapuistossa jouduin syöksymään maahan, että sain koiran kiinni. Sille tuli nokkapokkaa toisen koiran kanssa. Siinä rytäkässä tais mennä sormi.
- Kokeiles liikuttaa sitä.
- En mä pysty.
- Okei, laitetaas sulle saman tien lähete röntgeniin. Menet kuviin ja tulet heti takaisin ylös.


Röntgenin jälkeen...

- Se on sellainen juttu, että se sun sormes on murtunut.
- Aha.
- Ja koska sä et pysty liikuttamaan sitä, veikkaisin, että siinä saattaisi olla myös nivelside vaurioitunut. Mä mieluusti lähettäisin sut ortopedille. Ortopedi laittaa siihen lastan. Mä kirjoitan sulle huomiseksi saikkua, ja soitan sulle huomenna iltapäivällä. Jutellaan sitten, mitä se ortopedi sanoi, ja katsotaan sitten saikun jatkuminen.
- Okei.

Ortopedillä...

- Jaha, mika rouva vaiva?
- No tä sormi taitaa olla murtunut. Mä tulin just työterveyslääkäriltä, ja se kirjoitti lähetteen tänne.
- Jahajaha. Onko sinä käunut röntgen?
- Joo, just kävin.
- Jahajaha. Ju, kuva on taalla. Katsota. Kullakulla, taalla on murtuma. Siisti murtuma on. Hyvassa paikassa. Se parane kulla. Mutta se vie aika. Mene ainaki nelja viva kus vikkoa.
- Okei... Työterveyslääkäri puhui jostain lastasta.
- Ei mitä lasta! Kokemus sano, että lasta huono. Sormi jaa jumi. Ei pustu likuttama sormi sen jalke kunnolla. Sormi parane, ku sina jumppa sita.
- Selvä.
- Onko sinulla sairasloma?
- Työterveyslääkäri kirjoitti huomisen.
- Aijjaijjai, se ei riita. Sina tartte koko ensi vikko. Mina kirjoitta. Sina anta sormi levata. Vaha jumppa. Ja jos sormi ensi vikon jalke vielä kipeä, sina mene työterveysläkäri.
- Okei.