torstai 9. marraskuuta 2017

Monipuolinen minä - Valokuvaprojekti erilaisista puolistani

Hellyys.

Paha olo ja pyörryttää. En pysty katsomaan tietokoneen ruutua montaakaan minuuttia kerrallaan, sillä silmiäni alkaa särkeä, ja olo pahenee entisestään. Sohvalla makaaminen alkaa kyllästyttää, vaikka se onkin ainoa asia, mitä tässä tilanteessa voi tehdä. Päätän kuitenkin, että teen jotain sellaista, mihin ei vaadita niin paljoa tietokonetta. Minun pitäisi aloittaa voimauttavan valokuvauksen omat erilaiset puoleni-projektia. Voin tehdä tätä projektia ihan vain katselemalla vanhoja paperisia valokuvia. Tietokoneen valo ei häiritse eikä saa minulle pahaa oloa, kun selaan vanhoja albumeitani.

Itse työn teen kyllä koneella. PowerPointilla. Minulla on selkeä idea siitä, millaisen esityksen haluan. Mutta minun ei tarvitse tehdä sitä tänään. Riittää, että päätän, millaisia valokuvia haluan ottaa tähän projektiin mukaan. Ja riittää, että päätän myös sen, mitä puolia haluan minkäkin kuvan minusta edustavan.

Kunnianhimo.

Rakastan elokuvaa The Book of Life. Se on erilainen rakkaustarina, erilainen Halloween-tarina. Tai noh, pikemminkin se on tarina meksikolaisesta kuolleiden päivästä, mikä ei ole täysin sama asia kuin Halloween. Tämä elokuva on kuitenkin minulle erittäin merkityksellinen. Olen päättänyt, että teen tämän projektin PowerPointista minun elämäni kirjan. Vanha kirjan kansi etusivuksi, vanhoja kirjan sivuja taustakuviksi, vanhanaikaista fonttia. Jokainen sivu kääntyy kuin kirjan sivu aina, kun painan enteriä. Jokaiselle sivulle tulee yksi sellainen puoleni, mitä haluan korostaa. Tai kehittää eteenpäin. Tästä tulee minun elämäni kirja. Sen jälkeen, kun saan ensin valittua valokuvat.

Kaivelen valokuviani. En edes tiedä, mitä etsin. Uskon tietäväni, että etsin juuri tätä kuvaa siinä vaiheessa, kun näen sen kuvan edessäni. Ja juuri näin tapahtuukin. Jokin ilme, ele tai vaikkapa kädessäni oleva esine juuri siinä tietyssä valokuvassa herättää minussa tunteen jostain tietystä ominaisuudestani. Saan aika nopeasti kasaan ison nipun vanhoja valokuvia.

Itsevarmuus.

Huumorintaju. Kunnianhimo. Eläinrakkaus. Hulluttelu. Hevari. Nämä puoleni löytävät helposti omat kuvansa. Melkein tulee jo valinnanvaikeus kaikkien kuvien joukosta. Tarkoitus ei ole kuitenkaan, että minulla olisi sata kuvaa per ominaisuus, vaan yritän pysyä taloudellisena.

Mietin myös, mitä sellaisia ominaisuuksia minulla on, missä haluaisin kehittyä. Minulla on olemassa tietynlaista hellyyttä, mutta se pääsee minussa esiin vain harvoin ja tietyissä tilanteissa. Ja yleensä koiran kanssa. Sitä voisin kuitenkin kehittää, jotta se pääsisi esiin hieman useammin. Ja muissakin tilanteissa kuin pelkästään koiran kanssa.

Huumorintaju.

Oloni alkaa huonontua. Pakko mennä taas pitkäkseen. Olen päässyt tässä projektissa kuitenkin eteenpäin! Minulla on hyvät ja selkeät suunnitelmat, ja jopa muutama valokuvakin jo.

PS. Kirjoitin tätä blogitekstiä puolisen minuuttia kerrallaan, minkä jälkeen oli pakko sulkea kone. En ole milloinkaan käyttänyt näin pitkää aikaa yhden vaivaisen tekstin parissa.

Hevari.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti