tiistai 5. joulukuuta 2017

Yksisoluinen pasianssianalyysi: SPSS:n ihanuudet

Vuoden loppu on ainakin omalla kohdallani yhtä kuin voimien loppu. En jaksaisi tehdä enää mitään järkevää tämän vuoden puolella. Minusta tuntuu, että olen antanut kaikkeni ja vielä enemmänkin Turun yliopiston eteen. Suurin osa kursseista on jo onnellisesti takana ja arvioituna. Tänään olen ihaillut NettiOpsussa saamiani vitosia, jopa sellaisista kursseista, mistä en olisi vitosta ansainnut. Mutta vielä puuttuu pari kurssia, minkä jälkeen voin vasta huokaista helpotuksesta ja ottaa täysin iisisti.

Eilisiltana meillä oli “äiti ja Kauno”-ilta. Minulla oli kone kiinni, kirjat kiinni, en opiskellut enkä tehnyt mitään. Leikin ja peuhasin koirani kanssa, ja annoin hänelle aikaani ja huomiotani. Se oli tärkeää. Ja se auttoi myös minua valmistautumaan tähän päivään ja siihen projektiin, mikä minun pitää aloittaa seuraavaksi. SPSS-kurssi vaatii kotona tehtävän harjoitustyön. Se on kaksiosainen, muttei mitenkään hirveän pitkä kuitenkaan. Ajattelin, että selviän tuosta harjoitustyöstä parissa illassa.


Ensimmäinen kysymys: Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokerroin ja siitä seuraavat tiedot. Millaisiin tutkimuskysymyksiin testillä voi vastata? Mitä hypoteesia testi testaa? Mitä testin käyttöehdot ovat? Mikä on testin epäparametrinen vastine eli mitä testiä käytetään, jos tämän testin käyttöehdot eivät täyty? Mitä arvoja tulee raportoida varsinaisen testituloksen lisäksi? Mitä ovat testin muut oleelliset piirteet tai sen yhteydessä huomioitavat asiat?

Ööööö, niin siis mikämikä? Mikä hiton Pierren momenttiavaintulokerroin ja mitä siitä niin kuin pitää nyt kertoa tästä Pieraisun monaliisakorrelointituloksesta? Mikä hemmetin epäparametrinen vastine ja mitkä käyttöehdot? Täh?

Toinen kysymys: Toistettujen mittausten t-testi. Ja siitä pitäisi selvittää samat asiat kuin tuosta Pierutulomenoarviomiimikkokertoimesta.

Kolmas kysymys: Yksisuuntainen varianssianalyysi. Ja tästä yksisoluisesta pasianssianalyysistä myöskin samat selvitykset.


Minulla on kaksi lähdekirjaa, mitkä olen suurella vaivalla noutanut Turun kaupunginkirjastosta. Niissä on kyllä selitetty kaikki kysytyt asiat, mutta tilastomatemaattisin termein, joten en ymmärrä siitä tavuakaan. Tuijotan vain tyhmä ilme pärställäni noita kirjoja, tajuamatta yhtään mitään ja osaamatta vastata yhtään mihinkään. Olen kyllä harvinaisen humanisti, etten sanoisi!

Tässä on vielä pari viikkoa aikaa noiden tehtävien palautuksen kanssa. Jospa minä pitäisin tänäänkin riehuillan Kaunon kanssa. En usko, että vinkupossun heittäminen ja koiran korvan rapsuttelu saa näitä asioita minulle yhtään sen selkeämmiksi. Mutta vinkupossuen heittäessäni en sentään tunne itseäni näin tuhottoman ja toivottoman tyhmäksi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti