torstai 1. joulukuuta 2016

Ampu tulee!

Maailma kuohuu! Ei siksi, että nyt on joulukuu, ja joulupukki Pettereineen tulee ihan pian savupiipusta alas, vaan siksi, että nyt on keksitty aivan uudenlainen kalenteri, nimeltään Bullet Journal.

Hesarin Nyt-liitteen toimittaja testasi Bullet Journalia, ja raportoi siitä Nyt-liitteeseen. Raportti löytyy täältä:

Jos laitat YouTubeen hakusanaksi Bullet Journal, eteesi tulee kymmeniä tuhansia videoita siitä, miten kyseinen päiväkirja toimii, ja miten ihmiset ovat itse alkaneet käyttää sitä. Esimerkkinä olkoon vaikkapa tämä video tässä:


Itselläni, kuten monilla muillakin ADHD-aikuisilla, on ajankäytön haasteita. Aikaa ei hahmoteta, asioita unohdetaan ja joskus ihan viikonpäivätkin saattavat kadota mielestä. Ainakin loma-aikaan. Itse olen ratkaissut ongelman vanhanaikaisella, paperisella vuosikalenterilla. Siinä on minun koko elämäni. Jos jokin tapaaminen ei lue kalenterissani, sitä ei ole. Kalenterini on käsilaukkuuni sopiva, joten se kulkee aina mukanani (tässä vaiheessa on varmaankin hyvä mainita se, että minulla on suhteellisen suuri, ja aivan pirun päheä, käsilaukku).

Meillä on myös yhteinen kalenteri sulhaseni kanssa. Emme olleet kulkeneet yhteistä taivalta kovinkaan pitkään, kun tajusimme, että unohdimme kertoa toisillemme menoistamme. Yhtäkkiä sanon, että meillä on sitten vartti aikaa lähteä “sinne”, ja mies katsoo minua haavi auki, että niin “minne”. Olin unohtanut kertoa! Ratkaisimme asian Googlen kalenterilla. Voimme jakaa menot toistemme kanssa. Googlen kalenteri ei auta muistamaan minua päivittäisiä pikkuasioita, mutta voin kätevästi tarkistaa sieltä, onko sulhasellani jokin meno jonain tiettynä päivänä. Tämä toimii meillä!

Minun elämäni on näissä kansissa.

Yksi asia kuitenkin elämästäni puuttuu, ja se on sellainen kalenteri, mihin voisin tehdä to do-listoja, kirjoittaa ylös yhdistystoimintaan liittyviä asioita ja ideoita, tehdä listoja esim. siitä, mitä kaikkea tarvitsee muistaa pakata, kun lähdemme taloyhtiön saunaan. Kyllä, unohdan aina puolet saunatavaroista kotiin! Viimeksi tänään kävi niin. Jos minulla olisi valmis lista jossain, mistä voisin tarkistaa, mitä kaikkea saunaan täytyy muistaa ottaa mukaan, minun ei tarvitsisi rasittaa muistiani niin paljon.

Ja sehän Bullet Journalissa on ideana: Muistikapasiteetin kuormituksen vähentäminen! Jää enemmän kapasiteettia muulle, kun tällaisia asioita ei tarvitse muistella joka kerta.

Tällaista Bullet Journalia voisi suositella myös valmennettaville, mikäli heillä ei ole valmiiksi mitään itselle toimivaa ratkaisua ajanhallintaan. En vain voi suositella mitään kenellekään, ellen itse tiedä, miten jokin asia toimii. Minun pitää siis itse kokeilla tätä!

Ensin tarvitaan muistikirja tai -vihko. Onko minulla sellaista? Pieniä vihkoja on, mutta tähän tarvittaisiin vähän isompi. Kaivan eteisen lipastot läpi. Ei löydy. Irtopapereita kyllä löytyy. Kaivan kaapin. Ei löydy. Pah! Ehkä minulla ei sitten ole tarpeeksi isoa, tyhjää muistivihkoa juuri nyt tähän hätään. Toisaalta, olen aivan turkasen väsynyt, ja koska tällaisen Bullet Journalin perustamisella ei ole tulipalokiire, voin ehkä jättää sen vihon hankkimisen huomiselle.

Kokeilen tätä kuitenkin! En ehkä tarvitse sitä päivittäisenä kalenterina, mutta kaikkeen muuhun uskoisin tästä olevan hyötyä.


PS. Oletteko muuten ikinä miettineet, miten joulupukki, joka on kuitenkin aika mahakas mies, mahtuu savupiipusta alas?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti