tiistai 8. marraskuuta 2016

Emmä tahro valittaa, mutku…

Stressi jatkukoon! Tai pikemminkin uusi kurssi Lasten ja nuorten psyykkinen hyvinvointi-opintokonaisuudessa alkakoon! Tänään aloitin suorittamaan kokonaisuuden toista, ja myöskin viimeistä, luentokurssia. Aiheena on stressi- ja kriisitilanteet lapsuudessa ja nuoruudessa.

En pidä itseäni mitenkään poikkeuksellisen älykkäänä ihmisenä. Koen olevani ihan “normiälyinen”. Silti tänään minulle tuli olo, että olen näitä muita ihmisiä noin tuhat kertaa älykkäämpi.

Ihan ensin, ihmisillä oli ongelmia liittyen Moodleen ja lapsen biopsykososiaalinen kehittyminen-kurssin tenttituloksiin. Olemme saaneet kuukautta ennen koko opintokokonaisuuden alkamista erittäin, siis ERITTÄIN, selkokielisen ja yksityiskohtaisen ohjeistuksen siitä, miten kirjaudumme opiskelijaksi Itä-Suomen yliopistoon, minne kurssiarvosanat tulevat ja miten Moodlea käytetään. Ohjeet olivat askel askeleelta-tyyliin tehtyjä, ja koska jopa minä ymmärsin ne ohjeet ensi kerrasta, silloin ne todellakin olivat selkeitä! Muut ihmettelivät, miksei tenttituloksia näy Moodlessa. No koska siellä ohjeissa lukee aivan selkeällä suomenkielellä, että tenttitulokset tulevat weboodiin! Moodlessa ovat pelkästään ohjeet oppimistehtävien tekoon.

Sen jälkeen alettiin naputtaa siitä, kun ei niitä ohjeita ole siellä Moodlessa. No, kyllä ne siellä ovat, kun minä ne sieltä löysin! Ellet itse osaa käydä lukemassa sieltä, missä kohtaa ne tehtävät löytyvät, ja klikata hiirellä sitä kurssitehtävä-linkkiä, niin olet kyllä aivan väärässä paikassa. Kun sanoin palautteeni jo kummatkin oppimistehtävät, vanhat ämmät katsoivat minua alta kulmiensa, kiukkuisena. Onko se nyt minun vikani, jos olen heitä nopeampi ja osaan lukea ohjeet siitä, miten pääsen Moodleen?

Itseäni alkoi ärsyttää luennoitsijan puolesta jossain vaiheessa aivan hirveästi, kun ihmiset pommittivat tätä nuorta tyttöä kysymyksillä. Luennoitsija on jo alun alkaen sanonut, että hän ei tiedä opintokokonaisuudesta sen enempää. Hän ei hallinnoi sitä, hän vain vetää ne luennot, mitkä häneltä on tilattu. Hän ei tiedä Moodlesta mitään ja hän laittaa arvosanatkin suoraan Turun kesäyliopistolle, joka välittää ne Itä-Suomen yliopistolle. Hänellä ei ole edes tunnuksia Itä-Suomen Moodleen! Mistä hän voisi tietää vastaukset näihin kysymyksiin? Meinasin jo huutaa, että lakatkaa kiusaamasta luennoitsijaa ja soittakaa sinne Itä-Suomeen, kun kerran puhelinnumero on annettu. Sain hillittyä kieleni.

Ihan viimeinen niitti oli kesken luennon, kun eräs nainen alkoi inttää: “Voiko raskaana ollessa olla stressaantunut ilman, että itse huomaa sitä?” Huomasin luennoitsijan ilmeestä, ettei hän oikein älynnyt kysymystä ja sitä, että miksi näin helvetin typerä kysymys edes kysyttiin. Olimme puhuneet kaksi ja puoli tuntia stressistä, joten olisi pitänyt käydä jo selväksi, että jos ihminen on stressaantunut, niin hän kyllä huomaa sen itse monistakin eri asioista. “Mutta voiko kuitenkin olla niin, että olet tietämättäsi stressaantunut ja näin ollen aiheutat vaaran syntymättömälle lapsellesi?” Voi nyt kamelin kakka ja suutarin pallit! Miten kukaan voi olla näin tyhmä? Miten voi tulla yliopistokurssille kyselemään noin pirun typeriä kysymyksiä?


Kurssi on todella mielenkiintoinen ja luennoitsija on innostava. En vain jaksa mitenkään näitä muita kurssilaisia, joilla ei tunnu olevan minkäänlaista omaa ajattelukykyä. Alan olla sitä mieltä, että jos vielä joskus opiskelen tämän jälkeen jotain avoimessa yliopistossa tai kesäyliopistossa (vai pitäisikö sanoa, SITTEN kun opiskelen), teen ne opinnot verkko-opintoina, mikäli vain suinkin mahdollista. Pidän luennoista, sillä koen saavani enemmän luennoilla, mutta jos muu porukka on näin puusta pudonnutta, täysin uuvattia sakkia, niin en jaksa enkä kykene!

Tästäkö puusta lienevät pudonnen nuo helkkarin uuvatit?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti