torstai 2. maaliskuuta 2017

Yskänperkele ja tupakkalakko

Olen ollut koko viikon sairauslomalla virusperäisen ylähengitystieinfektion vuoksi (eli suomeksi sanottuna virusperäinen keuhkoputkentulehdus). Mikä tässä koko taudissa eniten häiritsee, on se, etten ole viikkoon saanut polttaa tupakkaa! Kuvitelkaapas, miten jo perusluonteeltaan kiivas ja kiukkuinen ADHD-nainen röhii, köhii ja yskii ties kuinka monetta päivää putkeen, on luomuna (tarkoittaa, ettei ole ottanut ADHD-lääkkeitä) ja vielä ilman tupakkaa. Olen tällä hetkellä kireämpi kuin viulunkieli ja katkean jo siitä, että naapurin setä pieraisee käytävässä väärään aikaan. Voin vain ihailla sulhastani, joka on edelleenkin kanssani siitä huolimatta, että olen tällä hetkellä maailman kamalin noita-akka, joka kiukuttelee turhasta.

Kiukuttelen, koska asiat eivät tapahdu siinä nopeudessa kuin minä haluaisin niiden tapahtuvan. Eli juuri nyt. Mieluiten eilen. Kykyni odottaa yhtään mitään on pakkasen puolella ja pahasti jäässä. En myöskään kestä minkäänlaista vastoinkäymistä. Jos pudotan lattialle perunan, raivostun aivan silmittömästi ja alan huutaa. Lähinnä huudan itselleni, mutta jollekin on pakko huutaa. Ja kaikki tämä siksi, etten ole saanut tupakkaa.

Tupakointi on epäterveellistä. Kyllä sen kaikki suomalaista peruskoulua käyneet ihmiset tietävät. Asia on tehty harvinaisen selväksi. Miksi minä sitten tupakoin? No, se on paha tapa, mihin olen jäänyt koukkuun, mutta tupakoinnilla on myös muita ulottuvuuksia.

  1. Tupakkatauko on hetki, jolloin aivoni saavat tauon. Olin sitten työssä tai opiskelen, tupakkatauko on hyvä hengähdyshetki, ja aivot saavat nollata.

  1. Tupakointi edistää sosiaalisuutta. Tupakkapaikalla tulee yleensä puhuttua asioista, mitä ei muualla puhuttaisi. Olen jopa kerran saanut töitä, koska lähdin haastattelijan kanssa tupakalle.

  1. Tupakka rauhoittaa. Kun olen kaksi tuntia putkeen huutanut teinilleni nuppi punaisena, höyry korvista nousten, miksi hänen täytyy pestä hampaat, tarvitsen jotain rauhoittuakseni. Tupakka rauhoittaa nopeammin ja tehokkaammin kuin yksikään stressipallo. Myöskään tavaroiden heitteleminen ei rauhoita yhtä hyvin.

  1. Tupakka piristää. Näin über-väsynyt ja äärimmäisen stressaantunut ihminen tarvitsee elämäänsä kaikki pienetkin piristysruiskeet, ettei elämänilo katoa kokonaan. (Ellet usko tupakan olevan piristävä, KVG.)

Ja kaiken tämän lisäksi uskon tupakoinnin myös pitävän yllä parisuhteita, sillä en oikeasti tiedä, montako minuuttia tuo minun vielä toistaiseksi tuleva aviomieheni jaksaa kuunnella tätä minun pässinpäistä kiukuttelemistani. Jos meille siis tulee ero, saatte syyttää siitä tupakoinnin puutetta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti