lauantai 22. lokakuuta 2016

HAASTEtta kerrakseen

Yhdistyksemme, aivan paras ja erittäin aktiivinen Aisti ry, oli mukana järjestämässä HAASTE-toimintamallikoulutusta. HAASTE-toimintamalli on Autismisäätiön (ja parin muun yhteistyökumppanin) kehittämä, ja sen tarkoituksena on auttaa haastavasti käyttäytyviä henkilöitä ja heidän läheisiään löytämään ratkaisukeinoja, miten saada “kitkettyä” pois haastava käytös ja tuoda tilalle jotain muuta. Lisätietoa HAASTE-hankkeesta löytää Autismisäätiön sivuilta, mistä löytää myös HAASTE-manuaalin.


Halusin aivan ehdottomasti mukaan tähän koulutukseen: Sen lisäksi, että saisin mahdollisesti välineitä omaan kotiarkeeni käytös- ja uhmakkuushäiriöisen teinin äitinä, saisin varmasti ideoita myös tulevaisuuteen ajatellen nepsy-valmennusta. Yhden päivän koulutus ei, tietenkään, tee ketään autuaaksi, eikä kukaan voi sanoa olevansa ammattilainen, kun on kuunnellut kuusi tuntia luentoa haastavasta käytöksestä. Koulutuspäivä voi kuitenkin antaa minulle ideoita ja välineitä tulevaan, eivätkä uudet ideat ja uudet näkökulmat ole ikinä pahitteeksi! Jos jotain olen oppinut nepsy-valmentajan koulutuksen aikana, niin sen, että uudet näkökulmat ovat pop, ja asioita kannattaa aina tarkastella useammasta kuin yhdestä näkövinkkelistä.


Koulutuksen teoriaosuus on lyhyt ja ytimekäs. Itselleni siinä ei ole varsinaisesti uutta asiaa, mutta vanhan kertaus on hyvästä. Sitä paitsi, kouluttaja puhuu hauskalla tavalla, joten asiaa jaksaa kuunnella.


Sen jälkeen lähdemme tutustumaan itse HAASTE-prosessiin, missä meneekin suurin osa koulutuspäivästä. Käymme läpi yksityiskohtaisesti jokaisen kohdan, mitä prosessiin kuuluu, ja pohdimme asiaa luomalla oman casen. Huomaan hyvin nopeasti sen, minkä kouluttajakin meille sanoi: HAASTE-toimintamalli ei ole mikään suuriin ja hienoihin teorioihin pohjautuva juttu, eikä siinä tietyssä mielessä tehdä edes mitään upouutta. Toimintamalli on kehitetty lähinnä siksi, että osattaisiin nähdä asiat uudesta näkövinkkelistä, ja alettaisiin kiinnittää huomiota asioihin, mitä ei ehkä muuten huomattaisi. Usein haastava käytös johtuu jostain hyvin olemattoman pienestä asiasta, ja kun tämä asia korjataan, haastava käytös loppuu siihen. Se, miten löytää tämä pieni ja olematon asia, onkin sitten asia erikseen.


Mieleeni tulee hyvin moneen kertaan päivän aikana ratkaisukeskeisyys ja ratkaisukeskeinen toimintamalli. HAASTE ei ole ehkä suoraan otettu mistään ratkaisukeskeisyyden oppikirjasta, mutta itse näen siinä paljon viitteitä siihen suuntaan. Enkä näe mitään syytä, miksen voisi käyttää näitä HAASTE-toimintamallin ideoita myös nepsy-valmennuksen osana! MIkä tahansa auttaa asiakasta, on hyvä asia. Vai pitäisikö sanoa, että mikä tahansa auttaa asiakkaan ympäristöä toimimaan toisella tavalla, on hyvä asia, sillä HAASTE-toimintamallissa muokataan hyvin pitkälle asiakkaan oman käytöksen lisäksi myös toimintaympäristöä.

Kouluttaja heittää ilmoille myös tärkeän pointin: Jos olet kokeillut jo kaikkea, pyydä apua ja neuvoa kolmannelta osapuolelta. Ikinä ei ole sellaista tilannetta, että aivan kaikki olisi jo kokeiltu. Varmasti on vielä jotain kokeilematta, ja se on se oikea lähestymistapa asiaan. Kun itse on jo “kokeillut kaikki”, alkaa väsyä ja turhautua tilanteeseen. Kolmannen osapuolen konsultoiminen tuo uutta, objektiivista näkökulmaa, ja yleensä siltä kolmannelta osapuolelta vielä saa sen idean, mikä sitten loppujen lopuksi on juuri se toimiva. Eihän se ole mukava myöntää itselleen, ettei keksinytkään sitä toimivaa ratkaisua itse, vaan se tulikin joltain toiselta ihmiseltä. Jokainen haluaisi, tietenkin, olla se henkilö, joka ratkaisee ongelmat ja saa kultaisen kruunun kutreilleen. Mutta koska tässä ei olla kuitenkaan keräämässä mitään mitaleja, vaan palkintona on se, että saadaan asiakkaan ongelmat ratkaistua ja päästään elämässä eteenpäin, ei ole häpeä pyytää apua. Kaikki meistä tarvitsevat sitä joskus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti