Maanantai. Normaalisti
olisin töissä tähän aikaan vetämässä englannin tuntia, paitsi tänään en ole, sillä
yritän parhaani mukaan toipua tappajataudista. 14-viikkoinen koiranpentuni,
Kauno, katselee minua kiukkuisesti; Raukkaparka pääsi vain pikaiselle
takapihapissalle ihmissiskon kanssa ennen koulua, ja vaikka äiti onkin kotona,
hän ei vie ulos riehumaan ja rällästämään. Yleensä äiti tekee niin, mutta
tänään ei. Eikä tehnyt eilenkään! Kauno on kiukkuinen ja loukkaantunut.
En voi antaa
Kaunon katseen häiritä, vaikka minua harmittaakin aivan vietävästi se, etten
voi viedä koiraa ulos. Rakastan yli kaiken meidän pitkiä metsälenkkejä ja
kiipeilyretkiä kallioille, mutta tällä hetkellä paraneminen on tärkeämpää. Annan
Kaunolle herkkuluun ja otan hyllystä nepsy-valmennuskoulutukseen liittyvän
kirjan käteeni, ja alan lukea. Kirja on Antti S. Mattilan Näkökulman vaihtamisen taito.
Kirjaa lukiessa
nyökyttelen aina välillä: Merkki siitä, että olen Mattilan ajatusten kanssa
samoilla linjoilla. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että ollakseen hyvä
valmentaja ja terapeutti, vaaditaan kykyä huomioida asiakkaassa kaikki
mahdollinen, ottaa vastaan paskamainenkin käytös ja käyttää tätä hyväksi
terapiaa tai valmennusta suunniteltaessa. Se onnistuu vaihtamalla näkökulmaa ja
katsomalla laajemmalle kuin mitä oman nenän päästä löytyy. Yhdysvaltalainen
psykiatri Milton H. Erickson oli tässä asiassa edelläkävijä, ja mikä minusta
ikinä sitten isona tyttönä tuleekin, haluan tehdä työni yhtä hyvällä
menestyksellä kuin mitä Erickson teki. Nostan hattua hänen suurelle työlleen ja
toivon rauhaa hänen sielulleen.
Pääsen kohtaan,
missä kuvataan stoalaisten premeditatio mallorum-harjoituksia. Näiden
harjoitusten tavoitteena oli ennakoida pahoja asioita, valmistaa itseään
maanjäristykseen, sotaan, sairauteen tai mihin tahansa ikävään tapahtumaan. Mm.
Epiktetos toteaa:
”Pidä silmiesi edessä joka
päivä kuolema, maanpako ja kaikki kauheana näyttäytyvä, ennen kaikkea kuolema.
Silloin et koskaan ajattele mitään matalamielistä etkä himoitse liikaa.”
Tässä kohdassa
lakkaa nyökyttely, ja kasvoille nousee pikemminkin hämmästynyt ja kysyvä ilme.
Miksi ihmeessä näin? Onko tässä ajatuksessa takana kenties jokin sellainen
pointti, mitä minun humanistiaivoni eivät ymmärrä?
Itse näen asian
niin, että onnellinen ja hyvinvoiva ihminen elää tässä hetkessä, surematta
menneitä (ehkä jopa menneistä oppien) ja kantamatta liikaa huolta
tulevaisuudesta. Jos koko ajan pelkää sitä, mitä huominen tuo tullessaan, ja
jos koko ajan varautuu siihen pahimpaan, sitä elää jatkuvassa pienessä
stressitilassa, eikä uskalla ottaa elämästä kaikkea irti. Millaista elämää se
sitten on? Jatkuvaa pelkoa siitä, että jos nyt menen kadun yli, voi auto ajaa
ylitseni. Mutta eihän ihminen voi elää laadukasta elämää, jos koko ajan
murehtii asioita, mitkä SAATTAVAT joskus tulla! Vai olenko muka väärässä?
Kun Kauno tuli
meille, aloin saada eräältä ihmiseltä, jolla itsellään koiraa ei ole,
jatkuvalla syötöllä aivan täysin naurettavia koiranhoitovinkkejä alkaen siitä,
että ei saa opettaa koiraa pissaamaan sanomalehden päälle sisällä aina siihen,
etten saa syöttää koiralleni maukasta ruokaa. Vaikka muuten annoinkin näiden ”viisauksien”
mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, tuota ruoka-asiaa en voinut
käsittää alkuunkaan. Pyysin häneltä perusteita tälle väitteelleen. Hän sanoi
jotensakin näin:
”Saatat joskus tulla
allergiseksi, ja joudut luopumaan koirasta. Et ehkä löydä koiralle hyvää kotia,
vaan joudut antamaan sen huonoon kotiin. Siellä ei ehkä syötetä koiralle itsetehtyä
jauhelihamureketta, vaan sille annetaan pelkkää nappulaa ruuaksi. Jos koira on
tottunut hyvään ruokaan, se ei uudessa kodissa enää halua syödä huonoa ruokaa.
Kannattaa siis alusta pitäen varautua siihen, että tulet ehkä joskus
allergiseksi ja joudut antamaan koirasi huonoon kotiin, joten anna sille alusta
pitäen mautonta ruokaa.”
Pahinta tässä
kaikessa on se, että tämä henkilö vaikutti olevan täysin tosissaan. Ja ei, en
aio syöttää koiralleni mautonta ruokaa vain siksi, että ehkä mahdollisesti
joskus kaukaisessa tulevaisuudessa tulisin allergiseksi; jos sellainen ikävä
asia tapahtuisi, odottaisin siltikin niin kauan, että löytäisin rakkaalle
Kaunolleni hyvän kodin.
Miksi ihmeessä
antaa koiran elää mautonta elämää ja kieltää siltä herkuttelu? Miksi ihmeessä elää itse mautonta elämää? Entä, jos
koskaan ei kuitenkaan tapahdu mitään? Silloin olet elänyt täysin mautonta
elämää, täysin turhaan. Et ole kokenut mitään, et saanut uusia elämyksiä, koska
olit liian varovainen ja odotit koko ajan pahinta. Kannattiko?
Mattilan kirja on
hyvää luettavaa, ja voin lämpimästi suositella teosta jokaiselle luettavaksi.
Se on hyvä keino itsereflektioon ja auttaa pohtimaan omia näkökulmiaan ja
niiden muuttamista. Stoalaisosuuden kyllä jättäisin aivan surutta lukematta,
tai sitten antaisin vinkin, että lukee sen yleistiedon kannalta, mutta
tietynlaisen suodattimen läpi.
Kirja on luettu.
Se on ohut, joten sen lukee nopeasti. Aladdin-kupissa ei ole enää teetäkään ja
koira on kaivautunut olohuoneen pöydän alle syömään pöydän alla olevia pyöriä.
Kaunolla on selvästi tylsää. En ole päässyt tämän sairauteni takia kauppaan,
joten ei ole ollut pariin päivään muuta vaihtoehtoa kuin antaa Kaunolle
nappuloita ja koiranmakkaraa. Vilkaisen ruokakuppia ja se on täynnä. Kauno ei
ole koskenutkaan siihen. Jos kupissa olisi ollut jauhelihamureketta tai kanaa,
kuppi olisi aivan tyhjä. Salaa olen tyytyväinen, että rakas koirani ymmärtää
hyvän päälle. Otan Kaunon syliini ja annan hänelle lupauksen: Kun paranen, teen
hänelle niin hyvää ruokaa, että napa paukkuu, kun hän vetää sitä. Ja vien hänet
todella pitkälle metsälenkille riehumaan. Hän on ansainnut sen.
Kauno, 14 viikkoa, ja huonekalut maistuvat edelleen. |
Jo on ihme neuvot :D
VastaaPoistaÄlä muuta viserrä! :D
Poista