Postitädin ei
tarvinnut tänään soittaa ovikelloa, sillä kumpikin tänään saapunut kirja mahtui
hyvin postiluukusta. Onneksi! Tämän päivän saalis on siis Elämää Touretten oireyhtymän kanssa sekä Tarkkaavaisuus haltuun.
Elämää
Touretten oireyhtymän kanssa on kokoelma tositarinoita tosielämästä ja siitä,
millaista arki on silloin, kun on Tourette. En ehdi lukea teosta kovinkaan
syvällisesti, mutta pieni selailu ja kirjaan tutustuminen pintapuolisesti antaa
vaikutelman siitä, että kirja ei todellakaan ole mikään perusteos Tourettesta,
vaan se antaa syvällisemmän kuvan siitä, millaista se elämä oikeasti on. Olen
tyytyväinen, että ostin teoksen, vaikkei se ihan halpa ollutkaan. Eikä myöskään
uusi: Se on julkaistu vuonna 2006. Mutta koska kyseessä ei ole teos, missä
olisi varsinaisesti tutkimustietoa, vaan kirjassa on ihmisten omia tarinoita,
en koe, että kirja olisi mitenkään vanhentunut. Ihmisten individuaalinen kokemusmaailma
ei vanhene koskaan.
Otan käteeni
teoksen Tarkkaavaisuus haltuun. Tämän teoksen hankkimista mietin pitkään, sillä
suhtaudun neurokirjosta kertoviin teoksiin, mitkä vaikuttavat yleisiltä
ohjekirjoilta, aina hyvin epäilevästi. Kirjan kieli on hyvin tieteellistä ja se
on selkeästi suunnattu ammattilaisille, kuten erityisopettajille (noh, tulipa
siinä mielessä oikeaan osoitteeseen, kun tuo erityisopettajankin pätevyys
löytyy, ja taitaa se ihan työsopimuksessakin lukea). Minua koukeroinen kieli ei
millään muotoa haittaa, mutta ihminen, kenellä ei ole pedagogista taustaa,
saattaa kokea kirjan hieman vaikeaselkoiseksi. Kirjassa on ihan yleistä asiaa
toiminnanohjauksesta, mutta mikä parasta, kirja sisältää myös harjoitteita sekä
vinkkejä soveltamiseen käytännössä. Alan pohtia, miksei meillä ollut tätä
teosta erityisopettajaopinnoissa käytössämme. En ehkä aivan kaikkea purematta
niele, mutta kirjasta löytyy paljon oikeasti hyödyllistä sovellettavaa sekä
työhöni erityisopettajana että tulevaan työhöni valmentajana. Kaiken huipuksi,
kirja antaa minulle idean tulevaa opinnäytetyötäni varten.
Tunnen erään
nuoren miehen, kenellä on pitkä lista erilaisia diagnooseja, mm. ADHD ja
Tourette. Tämä nuori mies ei missään tapauksessa ole tyhmä eikä myöskään
laiska, mutta hän kärsii valtavista toiminnanohjauksellisista ongelmista, kuten
neurokirjolaisille hyvin tyypillistä on. Voisin tätä teosta hyödyntäen tehdä
tälle nuorelle miehelle toiminnanohjauksen kartan, jotta hän saisi yleiskuvan
omista vahvuuksistaan sekä ongelma-alueistaan. Tämän jälkeen voisi yrittää
lähteä ratkomaan jotain ongelmaa. Opinnäytetyö on hyvin suppea, joten siinä ei
ehdi ratkoa kuin yhden pienen ongelman, mutta se on yksi ongelma sen jälkeen
vähemmän kyseisellä miehellä!
Innostun niin
paljon ajatuksesta, että alan mielessäni jo suunnitella opinnäytetyön runkoa ja
sisällysluetteloa, vaikken ole vielä edes kysynyt, sopiiko tälle kyseiselle
henkilölle, että ”käytän” häntä opinnäytetyöhöni, ja haluaako hän edes saada
valmennusta.
ADHD iskee
jälleen, ja laittaa kaikki karvaiset aivosoluni pörräämään. Kaikki ne kolme,
mitä minulla on jäljellä. Ehkä pitäisi taas vähän rauhoittua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti